Pescuitul crapului | Rotorul mulinetei

În acest capitol

Influența rotorului mulinetei în așezarea firului pe tambur

Importanța așezării spirelor firului pe tambur

Balansarea rotorului și distribuția forțelor în utilizarea mulinetei

Transcriere audio

Atunci când învârtim manivela mulinetei, axul central pe care este fixat tamburul se deplasează sus-jos. Concomitent, rotorul se învârte în jurul tamburului. Mișcarea de translație (cursa sus – jos) împreună cu cea de rotație a rotorului determină modul în care firul este așezat pe tambur. Cu cât viteza de deplasare sus – jos este mai mică, cu atât spirele firului pe tambur vor fi mai apropiate. Modul în care este așezat firul are, pe de o parte, un rol subiectiv (să-i placă pescarului) și, pe de altă parte, un rol obiectiv prin creșterea distanței în lansare.

Totodată, în timpul drilului, rotorul este una dintre componentele cele mai solicitate. Este importantă forma rotorului pentru a distribui cât mai uniform forțele care apar în lupta cu peștele. Astfel, prin repartizarea egală a forțelor, rotorul nu se va distorsiona și, implicit, nu va debalansa mulineta în timp ce rulează, protejând astfel axul și angrenajele interioare.

Tot legat de balansare, având în vedere că pickup-ul și în special galetul sunt prinse practic de rotor, galetul adăugând o extra greutate doar pe unul dintre brațele rotorului, pentru a asigura o funcționare lină unii producători, la anumite modele folosesc mici contragreutăți pe rotor, în special la mulinetele ale căror rotoare sunt din materiale de ultimă generație, adică foarte ușoare și rezistente. Totodată, unele mulinete au un sistem de protecție care reduce riscul ca firul să ajungă sub tambur. Această protecție este practic o piesă circulară poziționată la baza tamburului. Respectiva piesă are două brațe care se deplasează pe interiorul rotorului permițându-i să culiseze lin sus – jos împreună cu tamburul. Alături de corpul (carcasa) mulinetei, greutatea, rigiditatea și forma rotorului influențează funcționarea fluentă a mulinetei.

De aceea, la modul ideal, ca și în cazul carcasei, rotorul ar trebui să fie cât mai ușor și rigid.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *