Pescuitul Crapului | Cele mai bune sfaturi și recomandări pentru alegerea echipamentului

În acest capitol

Cum deosebim informațiile reale de cele inexacte sau incomplete

De unde ne luăm informațiile despre produsele care ne interesează

Recomandările „experților”

Confuzia între autoritate (calificare) și popularitate

Transcriere audio

Sfaturile, sugestiile, recomandările pe care le primim, mesajele de pe internet laudative sau, dimpotrivă, critice ne pot influența în luarea deciziei. Important este să vedem cât mai multe păreri și să filtrăm informația încercând să ne dăm seama dacă sursa este o persoană competentă și imparțială. Dacă ar fi să împart în trei categorii informațiile existente cu privire la echipamente, acestea ar fi „informații inexacte” (când, cu bună știință sau din neștiință, se fac afirmații neconforme cu realitatea), „informații parțiale” (când ni se prezintă doar avantajele sau doar dezavantajele) și „informații reale” (când persoane competente și fără interese ascunse își exprimă în mod transparent propriile opinii, aducând în discuție atât plusurile, cât și minusurile).

Despre două cazuri particulare aș vrea să discut: vocea cumpărătorilor și opinia „autoritară”.

Indiferent că vorbim despre pescuit sau alt domeniu, după ce mi-am stabilit bugetul și ce vreau să fac cu produsul pe care intenționez să-l cumpăr, mă uit în primul rând după cele care au în pagina de prezentare cât mai multe recenzii și note acordate de cei care le-au folosit. Desigur, putem suspecta magazinul că acele opinii sunt “fabricate” dar să ne gândim mai întâi că vânzătorul este primul interesat să afle opinia clienților, în special a celor nemulțumiți. Chiar dacă sunt acoperite de garanție, ar fi de preferat să nu comercializeze produse care se strică repede deoarece imaginea magazinului va fi afectată în ochii cumpărătorilor, cu toate că responsabilul direct pentru slaba calitate a produsului este producătorul. Pe lângă asta, rezolvarea garanțiilor implică resurse și costuri adiționale din partea vânzătorului. Prin urmare, înțelegem de ce magazinul are un interes direct în a comercializa produse de care clienții sunt mulțumiți și, totodată, putem presupune că notele acordate și opiniile exprimate de cumpărători reflectă realitatea. Adăugând că oamenii au tendința să critice în loc să laude și ținând cont că studiile arată că la zece mesaje critice apare unul laudativ, dacă în pagina unui produs vom vedea că opiniile sunt pozitive (cu cât mai multe și mai detaliate, cu atât mai bine), atunci cresc șansele ca și noi să fim mulțumiți de produsul respectiv.

De aceea, este recomandat ca după ce facem o achiziție și folosim produsul, să alocăm câteva minute pentru a ne exprima părerea și a acorda o notă pe pagina produsului, astfel încât opinia noastră să fie utilă și altor pescari, așa cum și pe noi ne-a ajutat să vedem ce spun cei care au cumpărat acel produs.

De cele mai multe ori suntem tentați să luăm de bun ce spun și ce fac pescarii mai experimentați decât noi și / sau cei care sunt populari. În primul rând trebuie să avem în vedere că cineva care pescuiește la crap de mai mulți ani decât noi nu este neapărat un pescar bun și nici nu înseamnă că stăpânește din punct de vedere tehnic echipamentul. Un bun șofer nu este neapărat un mecanic bun și nici invers. Apoi, simpla trecere a anilor nu ne face automat mai buni. Altfel, toți oamenii în vârstă ar fi somități.

Similar, un pescar cu notorietate nu este obligatoriu expert în tot ce ține de pescuitul la crap, respectiv este de așteptat să nu cunoască în detaliu toate mărcile și modelele de mulinete, lansete, cârlige, fire… etc. Mai merită adăugat că una dintre tehnicile folosite în comunicare, ca să nu zic manipulare, este ca mesajul care ajunge în spațiul public să fie transmis de o persoană care se bucură de popularitate. Astfel, preluăm ca atare ce ni se transmite și nu ne mai punem problema să verificăm informațiile. De exemplu, scăpăm din vedere că ni se vorbește despre fiabilitate atunci când ni se prezintă un produs nou apărut pe piață. Ceea ce este un non-sens, din moment ce doar trecerea timpului și condițiile de utilizare ne pot da un indicator al fiabilității. Nu mai vorbim de cazurile în care cineva recomandă și chiar laudă un produs fără ca măcar să-l fi ținut în mână, doar pe baza a ce-a auzit de la alții, care au auzit de la alții… și tot așa.

De ce validăm aproape automat ce spun celebritățile? Explicația constă în confuzia dintre notorietate și autoritate. Dar să ne gândim puțin: un actor pe care îl vedem de multe ori în reclamele la pastă de dinți nu devine automat medic stomatolog. Similar, prezentatorul unei emisiuni de fotbal cu audiență nu are neapărat pregătirea tehnică pentru a antrena o echipă.

De reținut este că tot ce auzim și vedem trebuie să fie cu titlu consultativ. Sau altfel spus, să nu lăsăm pe altcineva să aleagă în locul nostru. Sunt de acord că este confortabil și rapid să mergem pe mâna cuiva dar întrebarea este dacă ne dorim să decidă alții pe banii noștri?

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *