Pescuitul Crapului | Alegerea echipamentului în funcție de segmentul de preț

În acest capitol

Care sunt segmentele de preț

În ce categorie de preț se încadrează bugetul meu

Câte produse sunt disponibile în fiecare segment de preț

Cum mă ajută clasele de preț să găsesc produsul dorit

Transcriere audio

Prețul este cel mai la îndemână filtru deoarece depinde exclusiv de noi, respectiv cât suntem dispuși să cheltuim. Din acest motiv, am putea crede că odată ce am stabilit bugetul sau plaja minim – maxim, am rezolvat marea parte a deciziei prin restrângerea căutării. Numai că, în realitate lucrurile stau puțin altfel.

Când vorbim despre prețuri, de obicei ne gândim la segmentele de preț ca la o indicație a clasei de calitate. Relația calitate – preț este o discuție separată, așa că rămânem pentru moment la distribuția produselor în funcție de prețuri.

Astfel, am ales următoarele categorii: produse foarte ieftine, ieftine, cu preț mediu, scumpe și foarte scumpe. Deși graficul reprezintă o distribuție teoretică, putem observa că produse cele mai multe se regăsesc în segmentul mediu de preț. Să luăm acum două cazuri concrete.

Mai întâi să vedem cum arată distribuția prețurilor la lansete. Pentru asta, filtrăm produsele în funcție de plaja de prețuri pentru a afla câte sunt în fiecare categorie. Am considerat că lansetele “foarte ieftine” sunt cele care costă mai puțin de o sută de lei. Mai departe, cele “ieftine” în intervalul o sută de lei și două sute de lei. Apoi, avem “segmentul mediu” care se poziționează între două sute și patru sute de lei. Lansetele “scumpe” între patru sute și o mie de lei. Iar cele “foarte scumpe” de la o mie de lei în sus. La final obținem un grafic care… surprinzător sau nu, seamănă foarte mult cu cel de mai devreme. Cele mai multe lansete se regăsesc în segmentul mediu, iar cele mai puține sunt cele foarte ieftine și, respectiv, cele foarte scumpe.

Acum să vedem același lucru pentru mulinete. Intervalele de preț sunt puțin diferite față de lansete. Astfel, cele “foarte ieftine” sub șaptezeci de lei, “ieftine” între șaptezeci de lei și două sute de lei, “segmentul mediu” între două sute și patru sute cincizeci de lei, “scumpe” între patru sute cincizeci și o mie două sute de lei și cele “foarte scumpe” peste o mie două sute de lei. Observăm că, similar graficului anterior, se păstrează aceeași distribuție.

Repetând procedura, am putea face și pentru alte categorii de produse și, cel mai probabil, vom obține rezultate similare. OK, nu suntem la ora de matematică, deci nu mai insist cu graficele. Le las pe ecran deoarece este important de reținut că filtrul preț devine cu adevărat util atunci când ne situăm în segmentul foarte ieftin sau foarte scump. Aici avem cele mai puține produse, deci alegerea se simplifică. Dacă în schimb, nu vrem să optăm chiar pentru cele mai ieftine dar prețul redus este încă important, ajungem la produsele ieftine. Observăm deja că sunt mai multe produse dintre care putem alege, deci “câștigătorul” nu mai este chiar așa de evident. Merg pe cel mai ieftin produs din segmentul ieftin sau pe cel mai scump din plaja lui de preț? N-ar fi mai bine să optez pentru calea de mijloc? Întrebări similare vor fi și pentru categoria “scump”.

Cu adevărat dificilă devine alegerea atunci când ne orientăm spre un produs din segmentul mediu. Și, aș putea spune, că aici se încadrează cei mai mulți cumpărători. Deci cei mai mulți dintre noi, chiar dacă ne fixăm un preț, ne vom confrunta în continuare cu dileme de genul: “să mai pun câțiva bani și să-mi iau ceva mai bun?”, “merită să dau mai mult?”, “să îmi cumpăr trei mulinete mai bune acum și să strâng bani pentru a patra sau să-mi cumpăr direct patru mai ieftine?”, “cu ce este mai bună lanseta asta decât cealaltă mai ieftină?”… și așa mai departe. Cu alte cuvinte, când ne situăm în segmentul mediu de preț, ne cam întoarcem de unde am plecat.

Iată că, de cele mai multe ori, criteriul preț – numărul afișat în dreptul produsului – nu este suficient pentru a decide achiziția. De aceea, avem nevoie să vedem dincolo de preț și să înțelegem produsul din punct de vedere tehnic pentru a ne fi clare beneficiile pe care ni le oferă.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *