Pescuitul Crapului | Alegerea echipamentului în funcție de valoarea produsului | Preț sau valoare
Loading advertisement...
Preload Image
Up next

Pescuitul Crapului | Alegerea echipamentului în funcție de segmentul de preț

Cancel
Auto Next
1 Comment

Pescuitul Crapului | Alegerea echipamentului în funcție de valoarea produsului | Preț sau valoare

În acest capitol

Ce include sau ascunde prețul produselor pe care le cumpărăm

Ce valoare are echipamentul comparativ cu prețul plătit

Cum ne alegem produse cu valoare mare

Ce ne spun reducerile despre valoarea echipamentului

Valoarea pescarului vs. valoarea produsului

Transcriere audio

Unul dintre miliardarii americani, Warren Buffett spunea așa: “prețul este ceea ce plătești, valoarea este ceea ce primești”. Sau mai pe românește, cât costă și cât face. Deși el se referea în special la investiții financiare, am considerat că se aplică și în cazul echipamentului de pescuit. Asta deoarece de foarte multe ori, prețul și valoarea unui produs nu sunt același lucru. Mai ales atunci când vorbim despre un produs care face parte din hobbyul nostru, valoarea s-ar putea să fie deformată.

Dacă nu suntem mulțumiți, indiferent cât de ieftină a fost mulineta pe care am cumpărat-o, vom simți că am aruncat banii pe fereastră, că nu face doi bani. Invers, dacă suntem încântați de mulineta cu care pescuim, nu ne mai gândim la cât a costat. Vom considera că este valoroasă, că a meritat investiția. Deci, valoarea este dată de aprecierile personale? Aș zice că nu.

Valoarea reală – să îi spunem de utilizare, ca să ne referim la ceva concret – este independentă de percepția noastră deoarece este dată de funcționalitățile, tehnologiile, manopera, materialele, practic tot ce incorporează și oferă produsul respectiv. Valoarea de utilizare este fixă chiar dacă prețul variază în funcție de numărul celor din lanțul de distribuție, politica de prețuri și adaosurile practicate de producător , distribuitor, importator și vânzător.

Putem privi prețul ca pe o haină – eventual cu mai multe straturi – care îmbracă produsul, fiecare modificare de preț fiind un nou strat care se adaugă pe traseul parcurs de la linia de producție la raft.

Cumpărătorii și-ar dori ca aceste straturi să fie transparente și să vadă ce este în spatele prețului. De ce? Ca să nu fie dezamăgiți. Ca atunci când, după ce și-a dat jos machiajul și hainele, femeia la care ne uitam salivând nu ni se mai pare la fel de frumoasă. Deși, dacă am băut suficient înainte, nu prea mai contează. Asta apropo de cazurile când valoarea este o apreciere pur subiectivă.

Deci, după ce am “dezbrăcat” produsul de preț, s-ar putea să realizăm că o mulinetă ieftină pare a fi o jucărie sau că o lansetă pe care o priveam ca pe un produs premium, prin prisma prețului, este de fapt doar OK. Din păcate, mai întâi cumpărăm produsul ca să-l putem “dezbrăca” și să vedem pe ce am dat banii.

Dar nu trebuie să disperăm deoarece ne vin în ajutor reducerile, în special cele substanțiale. Acestea fac ca hainele să devină transparente. Să zicem că eram tentați să cumpărăm o lansetă scumpă – deci teoretic foarte bună – care acum are o reducere semnificativă. Uitându-ne la prețul redus, ni se va părea la fel de bună?

Așa cum am spus mai devreme, prețul nu schimbă, nici nu crește, nici nu scade valoarea produsului. Cu toate astea, există o relație între preț și valoare care de cele mai multe ori se traduce prin vorba “cât dai, atâta face”. Totuși, asta nu înseamnă că o lansetă sau o mulinetă, să zicem, de patru ori mai scumpă este neapărat de patru ori mai performantă sau de patru ori mai fiabilă decât cea ieftină. Și, cu siguranță, nu va prinde de patru ori mai mult pește. Prețul este afișat în dreptul produsului. Deci, cât urmează să dăm e clar. Cât face însă, urmează să aflăm. De aceea, e bine să ne gândim la ce ne oferă produsul respectiv, nu să ne lăsăm vrăjiți de prețuri.

Când mi-am cumpărat primele mulinete și lansete, m-am gândit: “nu îmi cumpăr ceva scump, că sunt la început”. Deși la acel moment mi s-a părut a fi o gândire “înțeleaptă”, mi-a dat seama destul de repede că de fapt a fost păguboasă. Cum așa?!? Să luăm un pescar aflat la început de drum și să presupunem că are nevoie de o sută de partide ca să ajungă un pescar de nota zece. Unii pescari poate vor avea nevoie de mai puține, alții de mai multe partide dar nu cifra este importantă, ci faptul că toți, fără excepție, vor evolua. Nu va rămâne niciun pescar începător pe viață. Mai mult, creșterea este chiar spectaculoasă la început.

După primele zece – douăzeci de partide, pescarul ar trebui să fie deja de la nivelul mediu. Iar pentru asta, în mod normal, nu e nevoie de mai mult de doi ani. Bun, deci vorbim acum despre un pescar mediu sau chiar bun care folosește echipamente ieftine sau foarte ieftine. Ce va face? Se va întoarce la magazin și își va cumpăra lansete și mulinete mai performante. Asta înseamnă că în doi ani a cheltuit cât pentru două seturi de lansete și mulinete, în loc să-și fi cumpărat din prima ce trebuia. Gândindu-ne în perspectivă și ținând cont de evoluția continuă a pescarului, scenariul pe care tocmai l-am descris se va repeta din timp în timp, poate chiar anual în anumite perioade din cariera pescarului.

Am vorbit despre lansete și mulinete dar putem extinde la orice echipament aferent pescuitului. Mă întorc la “prețul este ce plătim, valoarea este ce primim”. Indiferent de preț, mare sau mic, întreg sau redus, valoarea reală a produsului este fixă. Numai că, valoarea pescarului crește în permanență. De aceea, produsul pe care îl cumpărăm azi e bine să se potrivească și pescarului de mâine.

Leave your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 Comment

  1. Eu mi-am dat seama ca o lanseta cumparata candva in trecut de la voi la un pret relativ a fost de fapt o legenda in realizare (nu se mai face, ca blankul era unicat pentru acea serie se pare)….
    Unele lucruri nu isi justifica pretul, iar altele sunt la un pret nejustificat de mic.
    Oricum foarte adevarat: “Fie ca echipamentul de azi sa se potriveasca si la pescarul de maine”